Thursday, October 29, 2009

Hari Khamis, Malam Jumaat

It's raining outside. Guruh ada lah sikit sikit.

Surau dekat rumah tengah baca surah Yassin. Tiba-tiba teringat hari ini hari khamis, malam jumaat.

Speaking of that,

Honestly I don't really know where it came from 'elok baca surah Yassin pada malam Jumaat'. If ne1 happens to know dari mana? Sunnah Nabi ke or nething please let me know aye? TQ

minggu minggu lepas a friend asked me dekat YM.

Hid, kau percaya Hari Khamis, malam Jumaat?

Bila ditanya tanya she referred hari khamis malam jumaat is baca surah Yassin pada malam tersebut.

I tot benda lain sebab ada juga adat melayu kita bila sebut saja malam jumaat cerita cerita hantu pon keluarlah.

then lepas itu I asked why?

lepas itu juga dia jawab, nuthing's personal saja mahu tahu pendapat kau, Hid.

Seperti di atas, I don't know where it came from and I never question. I don't know why maybe sebab dari kecil kecil lagi sudah di ajar di sekolah dan di rumah dan ikut ikut kawan kawan di matrix dulu bacalah Surah Yassin at least seminggu sekali pada hari Khamis Malam Jumaat. Mind you, Matrix Londang tu banyak hantu OK! hihi

Bila di fikir fikirkan balik, you've got nothing to lose pon rite? nak baca boleh, taknak baca pon bole. nak baca surah lain pon boleh.

Tapi bila fikir fikir balik juga, dah lah malas nak baca satu Al-Quran why not ambil masa sedikit baca Yassin setiap minggu. Orang kata, kalau tak baca Quran, ada tompok hitam di hati - hati akan gelap. kalau tak reti nak baca pon, belajar lah. kalau tidak pon kt youtube tuh ada je surah yassin tak percaya pergi search.

If tiada amalan-amalan beginilah maybe I don't feel that calm for the whole week.

Tiada juga penghasilan buku Surah Yassin yang kerap digunakan di surau surau untuk tujuan tahlil or now ada juga orang kasi buku Surah Yassin dekat kenduri kenduri kawen.

Baca ayat Quran satu huruf pon dapat pahala. MasyaAllah.

Im not saying I baca Yassin every week never fails. Oh Tidak! dengan periodnya lah, keluar shopping lah, dekat mamak lah, tengok wayang lah dan macam macam lagi tp saja peringatan untuk semua and diri sendiri. insyaAllah. Ikutlah masing masing. Ok now I sounded like Ustazah.

**Teringat zaman pemberontakkan hendak balik ke Malaysia dulu - atas sebab sebab beginilah yang membuatkan I really wanna go back - untuk dengar Yassin dekat surau katanya.

PS I wanna letak youtube Surah Yassin tapi tak reti. yep saya buta IT.

No comments: