Monday, August 1, 2011

Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan 1432


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

2:183 O YOU who have attained to faith! fasting is ordained for you as it was ordained for those before you, so that you might remain conscious of God:


Sabda Rasulullah SAW "Akan datang kepada kamu bulan Ramadhan, bulan keberkatan, difardukan oleh Allah kepadamu puasa dalam bulannya, dibuka pintu langit dan dikunci pintu neraka, dirantai akan syaitan, dan Demi Allah terdapat padanya satu malam yang lebih baik dari seribu bulan" (Riwayat al-Nasai'i dan Baihaqi)

Rukun Islam ke-3; Berpuasa sebulan di bulan Ramadhan :)

Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.

Sabda Nabi SAW bermaksud"Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup" (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

Alhamdulillah!as the month of Ramadhan is here, we all get excited awaiting the moment when the azan blares through the speakers marking the beginning of the holy month.

"30 hari mencari cinta Ilahi"

"Sayu"

"Rindu"

"Blessed"

"Let's make the most of this holy month as if it will be the last for us"

Yep, orang yang menutup aurat, solat dan berpuasa tidak semestinya baik, tetapi orang yang baik itu semestinya menutup aurat, solat dan berpuasa :)

"Takutkan Allah kita makin dekat denganNya"

"Subhanallah"

Jangan lupa untuk solat Tarawikh juga; kelebihan solat Tarawikh pada malam pertama;

"Diampuni dosa orang orang yang beriman sebagaimana keadaannya bari dilahirkan"

"Janji Allah itu benar"

"Happy Ramadhan al-Mubarak to all Muslim in the world, family and friends, minta maaf semua semua for I'm not a perfect person"

Mari melipat gandakan amalan :)

"Semoga kita mendapat keberkatan Allah pada bulan yang mulia ini"

Ameen.

ps Sheikh Ali Soleh is coming to town again insyaAllah this Ramadhan. Yey!

Happy Fasting! :)

2 comments:

Melan Kolik said...

salam ramadhan hiD!!!!!
semoga sentiasa berada dalam rahmat Allah :)

dream_catcher said...

ameen. Slamat berpuasa! semoga puasa kita tak sia sia, semoga puasa kita semua bukan stakat menahan lapar dan dahaga..semoaga puasa kita semua diambil kira oleh Allah :)