Friday, July 15, 2011

Syaaban; Latihan Ramadhan

Syaaban bererti berpecah. Sebahagian pula mengatakan begitu kerana ia pemisah di antara bulan Rejab dan bulan Ramadhan.

Rasulullah SAW bersabda "Tahukah kamu sekalian, mengapa dinamakan bulan Syaaban?" Mereka menjawab "Allah dan RasulNya lebih mengetahui". Baginda bersabda "kerana di dalam bulan itu, berkembanglah kebaikan yang banyak sekali".

Keutamaan bulan Syaaban; Diriwayatkan oleh Iman Bukhari dan Muslim daripada Sayidatina Aisyah Radhiallahuanha yang bermaksud " Adalah Rasulullah SAW sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya" "Aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali di bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak dari puasanya di bulan Syaaban"

Di dalam kitab Durratun Nasihin menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda " Barangsiapa berpuasa 3 hari pada permulaan Syaaban, dan 3 hari pada pertengahan Syaaban dan 3 hari pada akhir Syaaban maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala 70 nabi dan seperti orang orang yang beribadat kepada Allah Taala selama 70 tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid"

Dalam bahasa Arab, Nisfu bermaksud separuh. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadr. Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

"Dimana Rasulullah amat suka berpuasa pada Hari Nisfu Syaaban sewaktu buku catatan amalan selama setahun diangkat ke langit dan digantikan dengan buku catatan amalan yang baru"

Selain berpuasa, memperbanyakkan amalan seperti solat sunat, bersedekah, memperbanyakkan doa,  membaca al-Quran, zikir dan selawat ke atas Nabi SAW dan juga bertaubat amat digalakkan pada bulan ini.

"Selamat berpuasa dan berbuka puasa kepada sesiapa yang berpuasa pada hari ini" 

"...Bagi orang yang berpuasa akan mendapat 2 kegembiraan iaitu kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya..." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tidak digalakkan untuk berpuasa selepas Nisfu Syaaban kecuali;

1. puasa qadha'
2. puasa kaffarah (puasa bayar)
3. puasa nazar
4. puasa sunat yang sudah menjadi kebiasaan
5. puasa sunat yang disambungkan dari hari nisfu syaaban.

Here I'd like to share 12 Rasulullah's favourite foods (taken from iluvislam.com)

1. Milk - wipes away heat from the heart just as the finger. It strengthens the back, improves the brain, renews vision and drives away forgetfulness. Sunah Rasulullah meminum susu unta :)


2. Honey - is a remedy for every illness and the Quran is the remedy of every illness of mind; the Quran and Honey.


3. Figs - If I(Bukhari) had to mention a fruit that descended from paradise I would say this because the paradisacal fruit do not have pits and eat from these fruits to prevent hemorrhoids, piles and gout

4. Dates - whoever takes 7 ajwa dates (Kurma Nabi) in the morning will not be effected by magic poison of the day. Rasulullah SAW bersabda " that a house without dates has no food"

5. Barley - good in fever while used in soup form.

6. Melon - none of your women who are pregnant and eat of water melon will fail to produce off spring that is good in countenance and good in character

7. Grapes - it purifies the blood, provides vigor and health, strengthens the kidneys and clear the bowels

8. Mushrooms - is a good cure for the eyes 

9. Pomegranate - cleanses you of Syaitan and evil aspiration for 40 days

10. Vinegar - Rasulullah SAW used to eat with olive oil.

11. Olive oil - important for skin and hair treatment, delay old age and treats inflammation of the stomach

12. Water - the best drink in this world, when you are thirsty, drink it by sips not gulps, gulping produce sickness of the liver.
Air zam zam :)

---
"These foods banyak khasiat dan mengenyangkan and they look scrumptious! yummy :)"

"Memakan makanan yang elok akan menjadikan kita elok/baik insyaAllah" :)

"Sesiapa yang masih belum habis mengganti puasa, gantilah cepat, Ramadhan is just around the corner" :)

"Moga kita semua peroleh Syurga Allah pada hari Nisfu Syaaban ketika buku catatan amalan kita di angkat ke langit, ameen" :)

pictures credit to google.

No comments: