Monday, April 4, 2011

True Wealth

Secara jujurnya, I hate the word wealth. Kaya? Ada apa dengan kaya? Jangan kawan dia, dia anak orang kaya. Mesti bahagiakan dia jadi orang kaya. dia mesti nak kawan dengan orang-orang kaya saja, yang miskin macam kita, dia mesti tak nak kawan. Bolehlah dia beli barang itu ini, pergi sana sini, dia kaya, tak macam kita. Alah, bukan duit dia pon, duit ayah dia, ayah dia yang kaya.

Apa kau tahu manusia? bercakap tak pandang kiri kanan? tak semena siang atau malam? and I don't think you'd want to be in my shoes either.

but frankly speaking, aku lagi benci poverty dari wealth. aku pernah ikut ayah masuk bandar keluar bandar, masuk kampung keluar kampung untuk kajian kemiskinan, dan aku benci kemiskinan. deep down, aku tahu mereka hidup bahagia (yang di kampung walaupun kais pagi makan pagi) tapi aku mahu tolong mereka keluar dari garis kemiskinan, aku percaya boleh, tapi apakan daya. Di bandar pula lain ceritanya, menggigil aku tatkala ayah berada disisi apabila masuk ke kawasan 'urban poverty' ini. kotaraya yang ku puja, rupanya indah khabar dari rupa. banyak lagi orang kita, orang melayu kita yang hidup susah di ibu kota. doakan aku berjaya sambung belajar dengan tajuk ini :D

I once heard that True Wealth is Family, friends and Health. 

Aku bersyukur dikurniakan family yang amat memahami aku. Yes, we do have ups and downs tapi air dicincang tak akan putus right? Family comes first, sayangilah family anda sebab when the world turns their back on you, you can count on your family, that's for sure.

kawan kawan, friends. aku ada kawan, yang suka nak berkawan dengan semua orang, bagi dia, dia akan bahagia kalau ada ramai kawan. I don't think that way, Yes true, berkawan biar beribu, musuh jangan di cari, tapi bagi aku, kawan kawan ini quality bukan quantity. Aku mencari sahabat bukan kawan tikam belakang.  Dr. HM Tuah pernah cerita, kau mungkin sampai mati pon tidak akan dapat cari sahabat sejati, tapi bagi aku nothing is impossible. Aku tahu dia diluar sana yang akan faham aku luar dalam. Tapi buat masa ini, I've found some great friends and you know who you are :D

Health. kesihatan. Physically and mentally. Tolonglah jaga kesihatan anda semua from now on. kelak tua merana, sekarang pon boleh rasa sakit sakit nya.

Waking up early in the morning dengan perasaan bersyukur for everything that I've got cause I know Allah boleh tarik bila bila masa sahaja. Blessed :) 

No comments: